På trods af den utraditionelle måde Inception er komponeret på, fungerer musikken glimrende både i filmen og som selvstændigt album, og Zimmers score kan varmt anbefales. Christopher Nolans mindfuckdrømmethriller Inception er blevet ét af årets største biografhits og er noget så sjældent som en stor Hollywoodfilm, der både har fået topanmeldelser og kolossal publikumssucces. Blandt filmmusikfans... [Læs videre]

Det amerikanske filmmusiklabel Intrada udgav – ud af det blå – Alan Silvestris score til Predator (den oprindelige fra 1987) for to dage siden – den 2. august. Abonnerer man på Intradas nyhedsbrev, fik man nyheden ved sent om aftenen på dagen, albummet blev sendt på gaden, men hvis man ikke allerede har bestilt sit eksemplar, kan man godt glemme det – de 3000 eksemplarer... [Læs videre]

“Cimbalom” er det ungarske navn for en bestemt variant af et instrument, der tilhører den såkaldte gruppe af “hakkebrætter”. Denne instrumentgruppe er af citar-type og udstyret med metalstrenge, der anslås med to lette hamre. Hakkebrættet er for det meste trapezformet og er beslægtet med det knipsede psalterium. Hakkebrættet kom til Europa fra Mellemøsten. I Europa er... [Læs videre]

John Barry (f. 1933) Jonathan Barry Prendergast blev født i York, England, den 3. november 1933. Hans mor var klassisk pianist, og hans far ejede en kæde af biografer. Som barn lærte han at spille klaver og trompet og arbejdede som fremviser i en af sin fars biografer. Efter at have været i hæren dannede han i 1957 rockbandet The John Barry Seven, der blandt andet udgav en EP med titlen... [Læs videre]

Jerry Goldsmith (1929-2004) Jerry Goldsmith blev født i Los Angelses den 10. februar 1929. Han begyndte at spille klaver som 6-årig, og da han var 14, begyndte han at studere komposition og musikteori hos pianisten Jakob Gimpel (1906-1989) og komponisten Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968). Han studerede også filmmusikkomposition under Miklós Rózsa på UCLA i Californien. Fra 1950-60... [Læs videre]

John Williams (f. 1932) Amerikansk komponist, især kendt for sit arbejde inden for film. Født 1932 i New York. Studerede klaver og komposition på UCLA og Juillard School of Music og senere under komponisten Mario Castelnuovo-Tedesco. Startede i Hollywood i 1950’erne med at arbejde for den legendariske komponist Alfred Newman på 20th Century Fox, og debuterede samme årti som TV- og filmkomponist.... [Læs videre]

Alan Silvestri leger Bernard Herrmann på sit score til What Lies Beneath. Som sådan er musikken lige så uoriginal som filmen, men akkurat ligesom filmen er musikken også bundsolidt håndværk. Så længe man er indstillet på et album, der primært består af skummel stemningsmusik er What Lies Beneath faktisk god underholdning. Den amerikanske komponist Alan Silvestri (f. 1950) er af de fleste... [Læs videre]

Howard Shores musik til The Silence of the Lambs kan måske være svært at sidde igennem fra ende til anden, men det er imponerende god filmmusik, der vil tiltale alle, der kan lide dystre scores. Den canadiske komponist Howard Shore (f. 1946) er uden tvivl bedst kendt på grund af sine scores til Peter Jacksons tre Lord of the Rings-film (2001-03), hvor Shore vandt Oscars for sin musik til både... [Læs videre]

Det er en smule for langt, og jeg er ikke ubetinget vild med Goldsmiths sammenblanding af synth og orkester i hans score til Total Recall. Omvendt indeholder albummet så afsindig meget afsindig god actionmusik, at man skal være et skarn, hvis man ikke kan lide det. Musikken til Paul Verhoevens actionbrag Total Recall (1990) blev komponeret af Jerry Goldsmith, hvilket markede første gang, Verhoeven... [Læs videre]

Harry Robinsons musik til Twins of Evil er charmerende gysermusikklichéer i en stil, man kan kalde 1970′er-gotik. Den britiske komponist Harry Robinson (1932-1996) komponerede musik til et par håndfulde film fra det legendariske Hammer-studie i perioden fra sen-tresserne til midt-halvfjerdserne. Det begyndte med TV-serien Journey to the Unknown fra 1968, hvortil Robinson stod for hovedtemaet,... [Læs videre]